sweet salt cake

meny start Meny Bilder meny recept Meny beskrivning meny kontakt

söndag 10 maj 2009

Beskrivning: Fars dag-tårta

Till Fars dag bakade jag en passande tårta som grattis på bemärkelsedagen, en utmaning för mig och gott för alla andra. Det blev en tårta med skjorta och slips, den typiska pappa-uniformen.
Då min svärmor Annemai är glutenintolerant bakade jag glutenfria tårtbottnar, precis lika enkelt som att baka vanliga tårtbottnar men jag byter ut mjölet mot potatismjöl. Denna tårtbotten blir ganska luftig, vill man ha en mer "stabbig" tårtbotten kan man ta hälften eller allt med glutenfritt mjöl, beroende på hur fast botten man vill ha.


Glutenfri tårtbotten

Receptet är till en 24cm form.

6 ägg
3 dl socker
3 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl och bakpulver, och vänd ner i smeten. Rör om. Häll ner smeten i välsmord långpannan och gräddade i nedre delen av ugnen på 175 grader i 20 - 25 minuter.

Jag fyllde tårtan med Geisha-mousse, hallonsylt och vaniljkräm gjord på pulver.

Geishamousse

Detta recept räcker till ett lager med fyllning!

3 dl vispgrädde
150 g Geisha

Klipp eller skär ner chokladen i mindre bitar. Hetta upp vispgrädden i en kastrull - grädden får absolut inte koka! Lägg i bitarna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen, allra helst över natten! Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.
Det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt och det blir inget fluff!

Jag fodrade tårtan med vispad grädde blandat med en knivsudd bakpulver och lite socker. Detta gör att du kan vispa grädden hårt utan att du riskerar göra grädden till smör!

Det var lite knåpigt att få till krage, men efter några försök kom jag på trixet. Här nedan ser du en beskrivning av hur man viker till kragen, det rosa är insidan av själva kragen.

Beskrivning av skjortkrage


Under tiden då jag gjorde slipsen fick kragen stödja sig på en mugg för att inte falla ihop. Slipsen var ett lite enklare moment, jag kavlade ut två färgade MMF-bitar som två tungar och skar ut remsor som jag sen klistrade ihop på en annan MMF till en lång stor "tygbit". Som klister kan man använda vanligt vatten eller äggvita.


Ihop-monterad och väntar på att bli skuren till slip.

Efter att klistrat ihop alla deler skar jag ut själva slipsen. Till slipsknut tog jag en bit MMF, rullade till en liten boll och klädde in med remsor. Sen var det bara att montera ihop det hela.


Jag är ganska nöjd, även om jag skulle kunna gjort en del förbättringar, bla plattat till slipsens kanter, men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång!

Karin

1 kommentar:

  1. Hej, är själv glutenintolerant och söker till nästa helg en farsdagstårta.. supernöjd när jag hittade hit!! Men Geisha innehåller gluten!! Se innehållsdeklaration:
    Mjölk, socker, kakaosmör, hasselnötter, kakaomassa, vegetabiliskt fett, vetemjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin), koksalt, härdad vegetabilisk olja, aromer (vanilj, vanillin).

    Mvh Malin

    SvaraRadera